Geschatte leestijd: 4 minuten
Deze blogpost hoort hier misschien niet thuis, of misschien ook wel. Feit is dat we allemaal graag onze successen delen, en onze fails verbergen. Ik ben daar zeker geen uitzondering op. Maar als we uit onze fouten leren, dan zijn ze toch niet meer echt zo fout, toch? En als we vervolgens kunnen delen wat we geleerd hebben, dan kan deze initiële fout misschien iemand anders helpen. Daarom heb ik na lang twijfelen toch besloten om dit verhaal met je te delen!
De situatie
Een tijdje geleden kwam er een vrouw op intake die last had van puistjes. Dit ondermijnde haar zelfvertrouwen enorm, en ze had naar eigen zeggen alles al geprobeerd. Ook was haar huid van alle behandelingen extreem gevoelig geworden. Zo gevoelig zelfs dat als er een traan over haar wangen rolde, dit een rode streep in haar huid achterliet. Na even door te vragen ontdekten we ook de oorzaak van alle ellende. Vroeger had ze immers geen last van puistjes. Wel stoorde ze zichzelf aan haar grove poriën. Daarom had ze via Amazon producten met Benzoyl Peroxide gekocht in een sterkte die normaal enkel op voorschrift te verkrijgen is. Sidenote: haar poriën zagen er binnen mijn referentiekader heel normaal uit.
Benzoyl Peroxide
Benzoyl Peroxide is een stof die ingezet wordt bij het behandelen van acné. Deze werkstof heeft echter ook een enorm uitdrogend effect op de huid. In dit geval was de benzoyl peroxide ook totaal niet aangewezen om te gebruiken op deze mevrouw haar huid. De stof heeft haar huid enkel droger en gevoeliger gemaakt. Maar nog erger: ook puistjes in de hand gewerkt. Als je de huid te hard uitdroogt gaan na verloop van tijd je talgklieren immers actiever worden. Dat is een heel logische reactie, want je huid wil immers dat de beschermlaag terug hersteld wordt, die deze mevrouw continu zat af te breken. Actievere talgklieren betekenen helaas ook een groter risico op puistjes.
Een vicieuze cirkel
De mevrouw in kwestie had dus opgemerkt dat ze puistjes begon te krijgen. Sidenote 2: in mijn ogen waren de puistjes niet heel dramatisch aanwezig, maar als je dit kadert binnen een persoonlijkheid die al een gebrek aan zelfvertrouwen heeft, dan snap je dat dit wel een probleem is natuurlijk. Daarom was ze nog meer uitdrogende producten gaan gebruiken, waardoor ze nog meer puistjes kreeg en de huid nog gevoeliger werd. Ze zat dus vast in een vicieuze cirkel.
Mijn oplossing
Natuurlijk wou ik helpen. En qua oplossing leek het me dan ook logisch om het tegenovergestelde te gaan doen dan wat ze nu deed. Namelijk zachter reinigen en inzetten op huidherstel. Zo gezegd zo gedaan, maar diezelfde avond nog kreeg ik bericht dat haar huid helemaal verkeerd had gereageerd, en dat ze het gevoel had dat haar huid in brand stond. De manier waarop mevrouw het allemaal omschreef deed me denken dat ze beter naar de spoeddienst kon rijden in plaats van met mij te zitten mailen. Uiteraard snapte ik hier niets van, want de producten die ze had meegenomen zaten alles behalve in de categorie van agressief. De dag nadien kwam ze terug langs. Gelukkig zag haar huid er alles behalve gehavend uit. Omdat ik verder totaal geen idee had hoe ik deze vrouw nog verder kon helpen, nam ik de producten terug.
Wat ik geleerd heb
Deze kwestie heeft nog lang bij me nagezinderd. Want tot op de dag van vandaag sta ik nog steeds achter het advies dat ik gegeven heb. Wat ik echter wel geleerd heb is dat het soms beter is om niet te behandelen. In dit specifieke geval was de sneltrein van mevrouw tegen volle snelheid naar Parijs aan het gaan, en ik heb van het ene op het andere moment diezelfde trein tegen volle snelheid terug naar Brussel gestuurd. Zonder uitbollen dus. En als ik het zo vergelijk, dan was dat waarschijnlijk geen aangename ervaring voor de inzittenden.
Ook heb ik geleerd dat sommige mensen meer hulp nodig hebben bij het oplossen van een huidprobleem. In dit specifieke geval was er ook overduidelijk sprake van een negatief zelfbeeld waar geen logische reden voor was. En ook al zit ik in een business om mensen te helpen zichzelf goed te voelen, deze mevrouw had eigenlijk ook psychologische hulp nodig. Met de beste bedoelingen van de wereld kon ik deze klant niet helpen. Niet dat ik mezelf dit nog kwalijk neem, maar dit doet me wel beseffen dat het voor veel mensen waardevol zou zijn als psychologische hulp even toegankelijk zou zijn als een schoonheidssalon.