Zonnebrand voorkomen en behandelen

zonnebrand

Geschatte leestijd: 3 minuten

Zonnebrand, waarschijnlijk hebben we het allemaal wel al gehad. De kans is ook groot dat je ergens een vriend hebt die zegt “maar ik verbrand nooit”. Hij of zij kan zogezegd uren in de zon liggen zonder last te hebben van die schadelijke zonnebrand. Natuurlijk is dit niet zo. Sommige huiden zijn inderdaad vatbaarder voor verbranding dan andere. Maar toch is het voor iedereen belangrijk – maakt niet uit welke etnische afkomst je hebt – om je huid goed te beschermen. Zo voorkom je immers schade die onomkeerbaar is.

En dat is eigenlijk meteen de nummer 1 les hier: zonneschade is permanent. Hoewel het symptoom geneest, de DNA schade die opgetreden is kan nooit meer hersteld worden.

Hoe herken je zonnebrand

De eerste tekenen van zonnebrand zijn een rode, warme en oncomfortabele huid. Dikwijls zal hierna de huid vervellen, en in extreme gevallen kunnen er blaren ontstaan. Als dit weggetrokken is kan er hyperpigmentatie komen in de vorm van sproeten, “ouderdomsvlekken” en melasma. En nog veel later kunnen er een soort van korstjes verschijnen, die gekend zijn als actinische keratose. Deze kunnen vervolgens evolueren naar huidkanker.

Voorkomen

Ik heb hierover al dikwijls véél theorieën gelezen, en helaas zijn de meesten totaal onjuist. Het meest extreme voorbeeld hiervan is het advies om te zonnebanken vlak voor een vakantie. Een soort van voorbereide en getinte huid zou de huid beschermen. Don’t do it! Het gebruik van een zonnebank is immers de snelste weg richting huidkanker en veroorzaakt enorme huidschade!

De enige manier om écht het risico op zonnebrand te voorkomen is door een hoge SPF te gebruiken en overmatige zonblootstelling te vermijden. Deze methode is helaas niet volledig onfeilbaar. Een SPF vermindert enorm het risico op verbranding, maar het moet om de 2 uur opnieuw aangebracht worden om je maximaal te beschermen.

Ook gebeurt het dikwijls dat sommige lichaamsdelen vergeten worden bij het insmeren. Denk dan aan de oren, voeten en hoofdhuid.

Zonnebrand behandelen

Als zonnebrand toch voorkomt, dan is het belangrijk om snel te handelen. Ook al is de schade onomkeerbaar, de symptomen kunnen dan wel snel verlichten.

  1. Ga naar binnen. Het eerste wat je uiteraard moet doen is verdere zonblootstelling vermijden. Blijf de rest van de dag binnen in een frisse ruimte. Als je niet naar binnen kan gaan, zoek dan meteen de schaduw op.
  2. Breng aftersun aan. Aftersun vermindert immers het brandende gevoel en koelt de huid. Zo voorkomt het verdere irritatie. Een coolpack aanbrengen is ook aangeraden als je geen aftersun voor handen hebt. Ook in een koud bad of douche springen kan helpen met de roodheid te verminderen.
  3. Drink veel water. Zonnebrand en zonblootstelling gaan dikwijls hand in hand met vochttekort in de huid. En als de huid dan ook nog verbrandt, treedt er zeker een vochttekort op. Genoeg water drinken om de tekorten aan te vullen is dus van capitaal belang!

Je ziet het: voorkomen is in feite gemakkelijker dan genezen! Wil je meer informatie over hoe je op een gezonde manier kan bruinen? Klik dan even hier! Is jouw badkamerkast nog niet summperproof? Maak dan een afspraak voor een persoonlijke adviessessie, zo kom je de komende zomer veilig door!

Moet je stoppen met retinol in de zomer?

retinol zomer

Geschatte leestijd: 2 minuten

Retinol is de beste vriend van je huid. Maar nu de zomer eraan komt en je gehoord hebt dat retinol je zongevoeligheid verhoogt, denk je er misschien aan om even te stoppen? Maar iets houdt je tegen. Je hebt je retinol gebruik langzaam opgebouwd om je huid te laten wennen. En je begint de resultaten te zien. Maar wat nu gedaan?

Wat is retinol

Retinol is een vorm van vitamine A en eigenlijk onmisbaar in quasi elke huidverzorgingsroutine. Het helpt bij het verminderen van lijntjes en rimpels, verbetert de huidkleur, verstevigt de huid én beschermt tegen omgevingfactoren. Als je nieuw bent in het retinol verhaal is het misschien interessant om ook deze en deze blog te lezen! Nog steeds niet zeker waar te beginnen? Maak dan een afspraak voor een persoonlijk adviesmoment!

Stoppen met vitamine A retinol zomer

Het klopt dat retinol je zongevoeligheid verhoogt. Maar dat kunnen we gemakkelijk counteren door consequent het magische 3 letter woord te gebruiken: SPF!

Ik weet dat ik klink als een plaat die blijft hangen, maar SPF SPF SPF! Je kent de regel ondertussen: élke dag! Tijdens de zomermaanden is het wel belangrijk dat je er op let dat je deze zeker om de 2u opnieuw aanbrengt als je in de directe zon bent! Twijfel je eraan of je dit gaat doen? Dan stop je inderdaad best en bouw je na de zomer inderdaad terug op. Ben je hier echt wel consequent in (like you should)? Dan is er totaal geen reden om je retinol aan de kant te schuiven. Uiteindelijk zijn er ook landen waar het quasi altijd zomer is, en daar wordt het ook gebruikt!

The sun files: àlles wat je moet weten over zonbescherming!

zonbescherming

Geschatte leestijd: 6 minuten

Ik heb al ooit heel wat af geschreven over zonbescherming. Ondertussen weet je vast en zeker dat dit een absolute must is. Maar waar zit nu het verschil in beschermingsproducten? Waar moet je op letten? Hoe dikwijls moet je smeren en wat als je make-up draagt? In dit artikel overloop ik echt àlles voor je wat je moet weten over SPF’s!

Het zonnespectrum en de huid

Zonlicht bestaat uit een uiteenlopende waaier van zowel zichtbare als onzichtbare, voelbare en niet voelbare stralen. Elk spectrum bereikt andere dieptes in de huid en beïnvoedt de huid dus op een andere manier. Even een overzicht:

  • UVB: UVB straling zorgt voor verbranding van de huid. Verbranden doen we aan het huidoppervlak. Deze stralen dringen dus het minst diep in de huid. De SPF waarde op je product vertelt je hoe goed je zonnecrème beschermt tegen het verbranden, en dus tegen het UVB licht. Verbrand je normaal na 10 minuten, dan zal een factor 50 er voor zorgen dat het 50x langer zal duren of zo’n 500 minuten. Let wel, enkel als je voldoende smeert, om de 2u opnieuw aanbrengt én eerder bij transpireren, afdrogen, of nat worden door bijvoorbeeld te zwemmen. De SPF waarde is trouwens universeel. Dat wil zeggen dat elk product met factor 50 even goed beschermt tegen UVB licht. Dit is meteen het enige wat elk zonneproduct gemeenschappelijk heeft. Is je bezorgdheid dus enkel om je huid te beschermen tegen verbranding? Dan weet je nu wat je moet weten!
  • UVA: UVA straling zorgt voor veroudering van je huid. Verbranden doe je dus niet maar rimpels en verslapping krijg je er wel van. Daarom is dit ook zo’n verraderlijke vorm van licht, je voelt het niet en de schade wordt pas na 20 jaar zichtbaar! UVA dringt veel dieper door in de huid, met name tot in de lederhuid waar het je collageen- en elastinevezels beschadigt. Dit zonlicht is er trouwens zomer en winter! Als het licht is buiten, dan zijn de UVA stralen er ook! Rond UVA bescherming is jammer genoeg nog geen internationale meeteenheid. Je kan dus enkel je bescherming inschatten door je huid in te smeren en dan te onderzoeken onder een UV lamp zoals we doen tijdens onze gratis huidanalyse met de Observ. Let er dus altijd op dat je zonbescherming specifiek vermeldt dat hij ook beschermt tegen UVA! Helaas zegt dit nog niets over hoe goed je nu beschermd bent, maar het is alvast een start. De meeste zonnecrèmes zullen dit ondertussen wel (deels) ingebouwd hebben, maar bij dagcrèmes of make-up met een ingebouwde zonnefilter is het dikwijls nog opletten voor een vals gevoel van veiligheid!
  • HEV: of High Energy Visible Light. Deze straling bevindt zich in het zichtbare licht spectrum en is beter bekend als blauw licht. HEV zorgt voor de vorming van vrije radicalen in de huid. Dit zijn stoffen die je huidcellen aantasten. Dit proces wordt ook cellulaire oxidatie genoemd. Het oxidatieproces kennen we allemaal van ijzer dat verroest. Als je het zo vergelijkt klinkt dit niet zo gezellig voor je huid, toch? Ook zijn er steeds meer en meer studies die aantonen dat het blauwe licht ook bijdraagt aan pigmentatieproblemen (denk dan aan melasma, pigmentvlekken). Bovendien is HEV niet enkel van de zon afkomstig. Ook computerschermen, smartphones, tablets,… zenden dit licht in hoge dosissen uit. Nog eens een reden dus om je huid élke dag te beschermen!
  • IR: ook gekend als infrarood. Infrarood zorgt voor de ervaring van hitte in de huid en zorgt bijkomstig ook voor cellulaire oxidatie (zoals HEV dus). IR heeft uiteraard in therapeutische hoeveelheden ook gunstige effecten op bijvoorbeeld de spieren (denk dan aan de infraroodsauna). Ik wil dus niet beweren dat je niet meer in zo’n sauna mag, maar je moet alles met mate doen. Je gaat geen ganse dag in zo’n sauna doorbrengen, dus daarom: in een ideale wereld bescherm je je huid ook ook tegen dit zonnespectrum.

Soorten zonnefilters

Alsof het zonnespectrum kennen nog niet voldoende was, is het ook belangrijk dat je het verschil kent tussen verschillende soorten zonnefilters. Hier maken we het onderscheid tussen fysische, organische en biologische filters. Elk met hun eigen voor- en nadelen!

  • Fysische filters: dit zijn filters die bestaan uit zincoxide of titaniumdioxide (mineralen). De mineralen vormen een soort van coating aan het oppervlak van je huid en worden dus niet geabsorbeerd. Aan het huidoppervlak gaan ze eigenlijk als een spiegel werken, zowel UVA als UVB licht gaan bij contact met de filter meteen gereflecteerd worden. Het grote voordeel van een fysische filter is dat deze onmiddellijk bescherming biedt. Ook kan je deze over je make-up aanbrengen. Een fysische filter moet immers niet geabsorbeerd worden door de huid! Het nadeel is dat als je bijvoorbeeld je neus snut, je waarschijnlijk je filter in je zakdoek hebt hangen en dus niet meer beschermd bent op die plaats. Nog een nadeel? Mineralen laten dikwijls een witte was achter waardoor ze niet zo geliefd zijn bij de makers van zonbescherming. In meer hightech producten zijn de deeltjes gelukkig bewerkt waardoor ze dit witte waas effect niet meer hebben!
  • Organische filters: worden ook soms chemische filters genoemd. Afhankelijk van het type filter ben je ofwel beschermd tegen UVA, ofwel tegen UVB. Gelukkig zit meestal in producten een mix verwerkt waardoor je beschermd bent tegen beiden. Een chemische filter moet geabsorbeerd worden door je huid en biedt na ongeveer een half uur bescherming. De zonnefilter gaat als het ware UV licht absorberen en neutraliseren. Het grote voordeel? Bij wrijving (door bijvoorbeeld je neus te snutten) is je bescherming niet meteen verdwenen. Het nadeel? Een organische filter moet geabsorbeerd worden door je huid. Als je dus bijvoorbeeld make-up draagt of een rijke crème op je gezicht hebt liggen, dan bestaat de kans dat de molecules niet volledig geabsorbeerd worden. Op die manier ben je dan niet volledig beschermd. Organische filters komen ook weer in ontzettend veel vormen. De ene al wat vriendelijker voor je huid dan de andere. Zeker als je het product dagelijks gebruikt is het toch belangrijk om te investeren in een product dat aangenaam is in gebruik en geen reacties uitlokt.
  • Biologische filters: deze werken tegen de vorming van vrije radicalen. Ze beschermen je huid dus tegen de schadelijke gevolgen van HEV (blauw licht) en IR. Deze technologie is vrij nieuw en zal zich dus ook wat tonen in het prijskaartje. Maar hey, alles voor onze huid toch 😉

Great, maar wat moet ik nu doen met deze kennis?

Nu je dit weet kan je zelf beter een afweging maken waar jij je huid voor wil beschermen! Wil je enkel beschermen tegen UVA en UVB? Dan kies je best voor een product met een mengeling van fysische en organische filters. Waarom? Omdat je dan een best of both worlds verhaal hebt. Wil je all the way gaan? Dan gooi je best ook organische filters bij in de mix! Kijk trouwens ook even dat je de producten kan testen! Een product dat aan alle eisen voldoet maar plakkerig is ga je waarschijnlijk niet graag gebruiken. Zelf ben ik ontzettend fan van de zonnesprays van mesoestetic! Deze beschermen tegen het volledige zonnespectrum, laten geen witte waas achter, plakken niet én kunnen over je make-up heen aangebracht worden! Bovendien stimuleren ze ook nog eens de collageenaanmaak! Kom ze gerust eens uittesten! (best maak je hier wel even online een afspraak voor)

mesoestetic anti aging face mist
mesoestetic anti aging face mist
mesoestetic anti aging body mist
mesoestetic anti aging body mist

Baardroos of schilfers in de baard: hoe geraak je er vanaf?

baardroos schilfers baard

Geschatte leestijd: 3 minuten

Schilfers in de baard of baardroos kunnen heel onaangenaam zijn. Jeuk, een trekkerig gevoel, witte pellekes, allemaal zaken die je niet voor ogen had toen je besliste om die baard te laten groeien! Gelukkig moet je de dag van vandaag hier niet mee blijven rondlopen. Met de juiste tips en tricks is je baard snel vrij van die vervelende schilfers!

Hoe ontstaan schilfers in de baard of baardroos

Huidschilfers ontstaan wanneer het natuurlijke vernieuwingsproces van de huid uit balans raakt. Bovenaan in je huid zorgen bepaalde enzymes er voor dat oude huidcellen op een gecontroleerde manier “weggeduwd” worden. Deze enzymes werken alleen maar optimaals als je huidoppervlak: 1) lichtjes aan de zure kant is qua pH waarde, en 2) voldoende vocht kan vasthouden. Als 1 van deze 2 uit balans is werken deze enzymes niet meer optimaal. Laat staan als ze alle twee niet meer goed zitten..

Manieren waarop je de pH waarde kan verstoren

Hoofdoorzaak nummer 1 is dat je een verkeerde gezichtsreiniger gebruikt. De meeste zepen zijn qua pH waarde niet compatibel met je gezichtshuid. Bovendien blijven er dikwijls ook nog wat restjes achter in de baard, waardoor je het effect in de baardzone beter ziet dan ergens anders in het gelaat. Baardroos of schilfers in de baard

Het kan ook zijn dat je een cleanser of crème gebruikt die niet ontwikkeld is voor de mannenhuid. Zoals je in dit artikel kan lezen is de vrouwenhuid anders van pH waarde dan de mannenhuid. Helaas wordt hier door de makers van cosmetica nog niet zo veel rekening mee gehouden.

Manieren waarop je (onbewust) je huid uitdroogt baardroos

Zonder twijfel staat hier op nummer één het gebruik van een alcoholhoudende aftershave. Alcohol droogt de huid ontzettend uit! Maar ik heb ook al zogenaamde “baardolies” voorbij zien komen waar een alcoholderivaat in verwerkt zit. Dit zodat het product minder vettig zou worden.

Niet enkel alcohol in de zogenaamde baardproducten is een vaak voorkomend probleem. Een snelle search op google, en ik vond in de meeste producten gekende allergenen terug (stoffen waarvan geweten is dat veel mensen hierop allergisch reageren, en daarom specifiek vermeld moeten worden). Denk dan aan limonene, citral, citronellol en de list goes on. Schilfers in de baard.

Baardroos behandelen stap 1 schilfers in de baard

Peelen is hier het sleutelwoord! Door een milde peeling te gebruiken help je de huid een handje. Je zorgt er zo immers voor dat die schilfers in no time verdwijnen. Peelings komen in veel verschillende vormen en maten. Wat goed is voor de ene huid is minder goed voor de andere. Laat je daarom adviseren over welke peeling voor jou geschikt is!

Stap 2: don’t make the same mistakes again

Nu je weet welke de (meest voorkomende) oorzaken zijn van baardroos, is het belangrijk dat je deze triggers dus vermijdt! Met andere woorden, geen zepen of alcoholhoudende producten meer! Gebruik producten die speciaal ontwikkeld zijn voor de mannenhuid én vrij zijn van gekende allergenen. Wil je graag persoonlijk advies in je zoektocht? Maak dan gemakkelijk online een afspraak hier voor!

Psoriasis: laat het je zomer niet verpesten

psoriasis

Geschatte leestijd: 2 minuten

Als je psoriasis hebt vind je misschien wel ontzettend veel excuses om niet naar een strand of zwembad te gaan. Terwijl je hier misschien wel zin in hebt. Psoriasis kan zelfs de meest “body-positive” persoon onzelfzeker doen voelen. Maar geen nood! Er zijn gelukkig behandelingen die je huid meer comfort geven!

Wat is psoriasis

Simpel uitgelegd is het je immuunsysteem dat in de war is en gezonde huidcellen aanvalt. Hierdoor krijg je rode plekken op de huid. Deze kunnen pijnlijk zijn, jeuken en overal op het lichaam verschijnen. Psoriasis komt redelijk vaak voor en iedereen kan het krijgen, op elk moment. Maar wat kunnen we hier aan doen?

Op vakantie gaan naar Ijsland

Een jetsetster zal je waarschijnlijk vertellen dat een dure dag in de spa alles kan verhelpen. En dit is zeker zo in Ijsland. Met de wereldbekende Blue Lagoon is Ijsland de favoriete vakantiebestemming voor mensen met psoriasis. Het geothermaal zeewater wat naar boven borrelt via de grond zou immers een mirakeloplossing zijn. Het bevat silica en mineralen welke de psoriasis enorm verbeteren. Even naar daar vliegen dus, of heb je liever een optie dichter bij huis?

Onze opties om Psoriasis te verzachten

De Calm Series van Dermedics is echt een favoriet van al mijn klanten die last hebben van deze vervelende huidaandoening. Deze producten mimieken in feite de natuurlijke huidbarrière. Hierdoor functioneert de huid terug normaler.

Vooral last van opstoten na het scheren? Hier is MEN3 speciaal voor ontwikkeld! De producten zorgen ervoor dat de huid glad geschoren wordt terwijl de huid vooral rustig blijft. Ideaal dus om een opstoot te voorkomen!

Wil je helemaal all the way gaan? Dan zijn behandelingen met onze LED aangeraden! LED vermindert immers ontstekingen en verbetert het uitzicht van de huid. Voor een rustige en gezonde huid dus!

Zin om er samen werk van te maken? Maak dan gemakkelijk online een afspraak!