Without a trace: 4 redenen waarom je make-up niet de hele dag blijft zitten

make-up hele dag

Estimated reading time: 2 minutes

Je hebt een drukke dag voor de boeg. ’s Morgens vroeg de deur uit, een drukke dag op het werk. Meetings in de namiddag gevolgd door boodschappen doen meteen na het werk. Je brengt je make-up aan voor de komende 12 drukke uren, maar tegen 14u schiet er van je maquillage niet veel meer over. Klinkt dit bekend? Lees dan zeker verder!

Je huid is te droog

Een droge huid is een van de hoofdoorzaken dat je foundation niet blijft zitten. Zelfs de beste “longwear” foundation is immers niet bestand tegen een huid die zo droog staat als de sahara. De beste manieren om dit op te lossen zijn:
– voldoende water drinken
– serums met hyaluronzuur gebruiken
– elke dag omega 3 supplementen nemen

Je gebruikt te veel producten

Ik begrijp volledig dat je ’s morgens soms tijd te kort hebt. Maar als je een volledig uitgekiende verzorgingsroutine hebt moet je eerst je verzorgingsproducten de tijd geven om in te dringen. Je foundation aanbrengen terwijl je dagcrème nog aan het intrekken is, staat gelijk aan een aanslag plegen op je make-up. Wacht 5-10 minuten voor je begint met het aanbrengen van je make-up. Om niet met je vingers te staan draaien kan je ondertussen je ontbijt eten bijvoorbeeld.

Je gebruikt geen primer

Als de bovenstaande 2 tips het probleem niet oplossen, dan is het dringend tijd voor een goede primer. Eigenlijk zou je die primer best altijd gebruiken, maar bon, we blijven mensen natuurlijk. Een goede primer bereidt je huid immers voor op de make-up, waardoor deze er beter uit zal zien en ook langer blijft zitten. Zorg wel altijd dat je primer bij je huidtype past! Je wil immers niet gaan blinken in de namiddag!

Je gebruikt de verkeerde make-up formulering

Zoals dat bij huidverzorging ook het geval is, moet je foundation passen bij je huidtype. Een romige fond de teint is misschien leuk en prettig, maar als je een vette huid hebt past dit gewoon niet bij je! Wil je nooit meer de verkeerde formulering of kleur kopen? Kom dan eens langs voor een gratis foundationtest. Gemakkelijk online te boeken!

Puistjes en de pil

puistjes en de pil

Estimated reading time: 2 minutes

Laatst deed een krantenartikel heel wat stof opwaaien. Een 20 jarig meisje was gestorven aan de gevolgen van een longembolie. Die longembolie was het gevolg van de hormonale anticonceptiepil.

Androgenen puistjes en de pil

De pil wordt vaak voorgeschreven om puistjes onder controle te brengen. Pillen als Dianette bevatten androgenen. Deze androgenen kunnen er voor zorgen dat de talgklier minder actief wordt. Omdat er minder talg aangemaakt wordt, verminder je zo ook de kans om een verstopte porie, en bijgevolg een puistje. Puistjes en de pil.

Medicatie voor esthetische doeleinden

Maar nu rijst de vraagt hoe snel je medicatie moet gaan gebruiken voor esthetische doeleinden. Er zijn immers tal van behandelingen mogelijk die de kans op een verstopte talgklier ook verminderen. Deze behandelingen hebben vaak ook langdurig resultaat, zonder echte risico’s. Denk dan bijvoorbeeld aan een peeling of aan LED therapie. Deze verbeteren bovendien de kwaliteit van de huid én verminderen het risico op acnélittekens.

Welke behandeling is nodig voor mijn puistjes?

Het is belangrijk om naar àlle facetten van je huid te kijken. Niet enkel naar de puistjes dus. Je kan misschien even veel puistjes hebben als je beste vriendin. Maar jouw huid is misschien wel gevoeliger of vochtarmer of… Daarom moet elke huid een persoonlijk plan krijgen. Bovendien moeten zaken als voeding en levensstijl zeker besproken worden tijdens een consult. Tijdens zo’n consult mixen en matchen we alles op maat van jouw huid. De juiste mengeling van goede thuisverzorging en de juiste behandelingen geven immers fantastische resultaten!

Nog even dit puistjes en de pil

Elke vorm van medicatie komt met een risico. Als je bepaalde veranderingen in je lichaam merkt door het gebruik hier van, contacteer dan altijd je behandelend arts!

Zin om te kijken hoe jouw huid er aan toe is? Boek dan een gratis intake met huidanalyse, heel gemakkelijk online! Puistjes en de pil.

Parfum in huidverzorging: is natuurlijk beter dan synthetisch?

parfum huidverzorging

Geschatte leestijd: 2 minuten

Bij het kiezen van je huidverzorging is het best dat je kiest voor de beste formulering voor jouw specifieke huid. Maar natuurlijk is een prettige geur en een mooi potje ook heel appetijtelijk. En ok, iedereen weet dat de parfum in je pot geen werkelijke toegevoegde waarde heeft voor je huid. Maar een welriekend product is toch zoveel aangenamer om te smeren.

Synthetische parfum

Mensen met een gevoelige huid wordt altijd verteld dat ze zeker geen producten met synthetische parfum mogen gebruiken. Dit omdat het potentieel irriterend kan zijn. Maar tegenwoordig kiezen zelfs mensen met geen gevoelige huid liever niet meer voor deze “chemische” toevoeging.

Maar waar komt deze opvatting vandaan? Vroeger bestond een synthetische parfum vooral uit parabenen en phtalaten. Maar tegenwoordig kan een niet natuurlijke parfum gemakkelijk gemaakt worden zonder deze toevoegingen. In feite is er dus geen echte reden meer waarom synthetische parfum dus slechter zou zijn dan natuurlijke.

Natuurlijke parfum

Mensen met een gevoelige huid voelen zich dus (onterecht) meer aangetrokken naar natuurlijke producten met natuurlijke parfums. Omdat deze beter te verdragen zouden zijn door de huid. Maar is dit wel echt het geval?

Natuurlijke parfum wordt gemaakt uit essentiële oliën. Helaas bevatten deze oliën hoge dosissen van gekende allergenen zoals limonene, citral, geranoil etc.

Allergenen

Deze allergenen komen echter ook voor in synthetische parfums, maar meestal in een veel lagere dosering. De gedachtegang dat het natuurlijke parfum beter zou zijn is bij deze dus een broodje aap verhaal. Zowel natuurlijke als synthetische parfums kunnen wel degelijk allergische reacties teweeg brengen.

Maar gelukkig is de fabrikant verplicht om deze gekende allergenen te vermelden op de ingrediëntenlijst. Als je dus enkel “parfum” ziet staan zonder de vermelding van bijvoorbeeld limonene erbij, weet je zeker dat deze stof er niet in zit.

Ik hoop bij deze dat er dus weeral een misvatting uit de wereld geholpen is. De clue van dit verhaal? Het is normaal dat je in skincare land de bomen door het bos niet meer ziet. Hoe aannemelijk sommige claims ook lijken, probeer altijd een beetje verder te kijken dan je neus lang is. Of laat je begeleiden! Een huidanalyse is immers een schitterende eerste stap op de weg naar jouw gezonde huid. Gemakkelijk online te boeken!

Wat betekent de lente voor je huidverzorging?

lente huidverzorging

Estimated reading time: 2 minutes

De lente is denk ik mijn favoriete seizoen van het jaar. De dagen worden langer, de temperaturen stijgen. Maar ook voor onze huid verandert er wat in deze tijd. De hogere dosissen UV in de atmosfeer en hogere luchtvochtigheid hebben immers een impact! Wat betekent dat voor je huidverzorging? Niet altijd even simpel. Maar met deze hacks komt jouw huid deze overgangsperiode door zonder al te veel problemen!

Geef je SPF een boost!

Waar ik een SPF15 voldoende vind in de herfst en winter (remember, je huid bescherm je écht wel best dagelijks tegen het verouderende UVA licht), ga je in de lente en zomer best naar een SPF50. En yes I know, die foundation of dagcrème die je hebt zegt dat er al wat bescherming in zit. Maar bezie deze toch maar als een extra bonus, en niet als enige manier om je huid te beschermen. Ik geloof dan ook erg in het gezegde dat voorkomen beter is dan genezen.

Go pro

Mijn klanten zeggen vaak dat ze niet graag willen weten hoe hun huid eruit gezien zou hebben als ze mij niet hadden gevonden. Soms is het immers niet die onmiddellijke verandering die we zien, maar eerder het voorkomen van bepaalde veranderingen die de kracht van producten en behandelingen demonstreren. Op cellulair niveau kunnen we immers onze genetische veroudering controleren en/of voorkomen, wat ook zorgt voor DNA herstel.

Ga voor lichtere texturen

Ruil die dikke foundation om voor een vloeibaarder en luchtiger exemplaar. En yes, het wilt niet zeggen omdat je product luchtiger is dat het minder dekkend werkt. Dikke foundations kunnen immers de poriën verstoppen en aan de basis liggen van cosmetische acné. Geen ideer waar te beginnen? Kom dan eens langs voor een gratis foundationtest!

Denk ook aan je lichaam

In de winter wordt de huid op je armen en benen vaak droger en ruwer. Waarschijnlijk durf je die benen dus nog niet te ontbloten. Gebruik die voedende lichaamsproducten die het natuurlijke vernieuwingsproces van je huid stimuleren. Je huid zal in no time helemaal summer ready zijn!

Probeer eens iets nieuws

Waarom? Omdat het lente is en we geen ander excuus nodig hebben!

En natuurlijk: blijf gehydrateerd

En hoe kunnen we dat naast onze dagelijkse verzorging nog beter doen? Door voldoende water te drinken! Water zorgt er trouwens ook voor dat je je energieker voelt, beter slaapt, metabolisme verbetert en noem maar op.

En uit schrik om te gaan klinken als een plaat die blijft hangen ga ik hier afronden. Voor advies over je huidverzorging kan je altijd terecht voor een gratis huidanalyse. Profiteer er van en boek deze gemakkelijk online!

Gastblog door Julie Wren: Let’s talk collagen!

collageen

Estimated reading time: 5 minutes

De afgelopen jaren is er een schat aan collageenproducten op de markt gebracht. Maar wat is collageen precies en waarom is het zo belangrijk voor de gezondheid van de huid?

Collageen is het meest voorkomende eiwit in het hele lichaam. Het wordt aangetroffen in onze huid, botten, spieren en pezen. Er zijn eigenlijk 16 verschillende soorten collageen die in het menselijk lichaam worden aangetroffen. In de huid zorgt collageen voor structurele integriteit, kracht en veerkracht. Het is de steiger in ons lichaam die alles bij elkaar houdt. Zie het als de lijm die onze ligamenten, gewrichten en botten bij elkaar houdt om elke dag te kunnen functioneren.

De sterkte, elasticiteit en het vermogen van onze huid om dode huidcellen te vervangen, zijn deels te danken aan collageen. Maar naarmate we door het leven gaan, beginnen de niveaus van nature af te nemen.

In termen van collageen begint veroudering vanaf de leeftijd van 25 jaar – we beginnen elk jaar 1-1,5% van ons collageen te verliezen. Voor vrouwen versnelt dit tijdens de menopauze. Binnen de eerste vijf jaar van de menopauze zullen we 30% van ons collageen verliezen, en daarna blijven we het verliezen met 2-2,5% per jaar, en dit is te wijten aan verlaagde oestrogeenspiegels.

Dit verklaart enkele van de gewrichtspijnen en pijnen die vaak duidelijker worden rond de menopauze, evenals de meer zichtbare veranderingen in onze huid.

Bovendien kunnen omgevingsfactoren zoals vervuiling en schade door de zon de kwaliteit van ons collageen verminderen. Bij een jonge huid vormen de collageenvezels een georganiseerde ondersteunende structuur in de huid, terwijl deze met de leeftijd gefragmenteerd raakt en de structurele integriteit van de huid daardoor wordt aangetast.

U zult dit kunnen zien en voelen – uw huid voelt niet langer zo veerkrachtig en glad aan, het glanst misschien niet meer zoals het deed, en zelfs wonden kunnen langer duren om te genezen.

Dus, wat kunnen we doen om dit belangrijke eiwit van binnenuit te ondersteunen?

Ik ben een “voeding eerst” therapeut voordat ik naar de supplementen gijp. Als uw dieet rijk is aan onvriendelijk huidvoedsel, zal geen enkele hoeveelheid supplement uw huidzorgen wegnemen; u produceert gewoon heel dure urine!

Zorg ervoor dat u een dieet volgt dat rijk is aan huidvriendelijke vitamines en mineralen om de schade door vrije radicalen te contrasteren en de productie van collageen te stimuleren; kortom de bouwstenen die u nodig hebt voor uw huiddoelen!

Dit vertaalt zich in veel kleurrijke groenten en donkere bladgroenten zoals spinazie en boerenkool (5 porties per dag) en fruit dat rijk is aan vitamine C & A en antioxidanten (2 porties per dag). Ga voor bosbessen, zwarte bessen, frambozen en aardbeien, mango’s en sinaasappels. Ananas en papaja hebben als bijkomend voordeel dat ze goed zijn voor onze spijsvertering. Consumeer het fruit in zijn geheel en niet als sappen, aangezien dit uw bloedsuikerspiegel zou kunnen aantasten, wat op zijn beurt een domino-effect kan hebben op de huid. Te veel suiker in onze voeding beschadigt collageen en elastine.

Eiwitten zijn essentieel voor een normale structuur, functie, groei, herstel en onderhoud van het menselijk lichaam, inclusief de huid. Kies eiwitbronnen van goede kwaliteit, bij voorkeur biologisch, of u nu een vlees-/viseter, vegetariër of veganist bent. Eenmaal gegeten wordt het eiwit afgebroken tot aminozuren, de bouwstenen van eiwitten in het lichaam. Als iemand naar me toe komt met een huidprobleem, is dit een van de belangrijkste gebieden die ik ga onderzoeken – of die persoon genoeg juiste eiwitcombinaties binnenkrijgt.

Er is gemeld dat het drinken van collageen de hoeveelheid in de bloedbaan verhoogt, wat op zijn beurt de lichaamseigen collageenproductie stimuleert om te versnellen. Deze plotselinge boost van collageen activeert de fibroblasten – onze eigen collageenfabrieken – waardoor onze teint glanst en haar en nagels sterker worden.

Als u collageensupplementen gaat zoeken, richt u dan op marinecollageen met vitamine C en MSM, die essentieel zijn voor ons lichaam om collageen te produceren.

Dat gezegd hebbende, collageen is niet alleen goed voor een gladde, elastische huid. Collageen kan ook helpen bij gewrichtspijn, spieren of spijsvertering!

Essentie
– Eet gezond, onverwerkt voedsel om de inname van vitamines en mineralen te maximaliseren.
– Vitaminen A, C en E zijn de beste vrienden van uw huid.
– Kies verstandig uw collageensupplementen.
– Voldoende en kwaliteitsvolle slaap
– Drink veel water
– Zorg voor regelmatige lichaamsbeweging
– Stop met roken (als u dat doet) en beperk alcohol tot een minimum
HUIDVERZORGINGSHACKS DIE COLLAGEEN STIMULEREN
– Dagelijkse zonnebrandcrème: dat is ongeacht de temperatuur buiten. Gebruik een hoge beschermingsfactor die beschermt tegen zowel UVB- als UVA-stralen, voor een dubbele verdediging tegen collageenverlies.
– Beschermen met antioxidanten: Gebruik ’s ochtends een antioxidant serum met vitamine C en E, dat schade door vrije radicalen kan verminderen en meer collageen kan aanmaken. – Voeg retinolserum of-crème toe aan uw nachtelijke routine: het is een van de weinige producten waarvan is bewezen dat ze de productie van collageen stimuleren. Gebruik voor het slapengaan om stralend wakker te worden.
– Smeer hyaluronzuur: deze huidverzorgingsheld is een krachtige collageenstimulator. Kies echter zorgvuldig uw product: Hyaluronzuur is een groot molecuul dat niet gemakkelijk de huidbarrière binnendringt. Het moet dus een goed afleveringsmechanisme hebben.

Als u meer wilt weten over hoe voeding en leefstijl u kunnen helpen uw gezondheid en vitaliteit terug te krijgen, boek dan een gratis 30 minuten durend transformative welzijnsgesprek via deze link:

https://www.olea-absolutenutrition.com/nl

Yours in health and wellness

pastedGraphic.png